• Nejčastější lži realitních makléřů

„Vše pro Vás udělám zdarma“

Standardní provize realitních kanceláří je 3 % až 5 % z prodejní ceny nemovitosti. Nemyslete si tedy, že pro vás budou dělat charitu.

„Jsme zavedená společnost, proto vaši nemovitost prodáme rychleji“

Kupující si vybírají nemovitosti podle toho, jak splňují jejich požadavky a jak se jim líbí. Nikoliv podle toho, jaká realitní kancelář je nabízí. I proto mají mnohonásobně větší návštěvnost inzertní servery sreality.cz, bazrealitky.cz a další než stránky samotných realitek.

Tajný agent

Makléř se po telefonu vydává za přímého zájemce a domluví si prohlídku. Na prohlídce se (v tom lepším případě) představí jako realitní makléř a začne vlastníkovi nutit k podpisu exkluzivní smlouvu. V tom horším případě se na prohlídce chová jako běžný zájemce, nafotí si nemovitost a odjede. Poté, aniž by vás jako vlastníka upozornil, začne nemovitost inzerovat a nabízet klientům. Pak nakonec přijede se zájemcem o koupi po vás požaduje provizi za zprostředkování obchodu. To, že se Vaše nemovitost objevuje tam, kde nechcete, za různé ceny, s fotografiemi, které jste neschválili, bez dovolení atd., to už tyto realitky neřešíš.

„Provizi neplatíte vy ale kupující“

Nesmysl. Pokud prodáváte třeba dům za 3 000 000 Kč, realitní makléř si k ceně přihodí 150 000 Kč a kupec je ochoten zaplatit cenu 3 150 000 Kč, tak jste přišli o zmíněných 150 tisíc, o které jste mohli nemovitost prodat dráž.

„Mám pro Vás kupce“

Touto informací se vás do telefonu bude realitní makléř snažit přesvědčit, že máte nabízet nemovitost přes něj. Ve většině případů žádného kupce nemá, jen se s vámi bude snažit sepsat exkluzivní smlouvu, abyste nemohli nemovitost nabízet jinde.

Fiktivní inzerát

Pěkný byt nebo i dům, za zajímavou cenu, prostě inzerát, na který hned s nadějí zavoláte. „Nezlobte se, tenhle byt už je prodaný, ale máme další, které bychom vám mohli nabídnout“, uslyšíte v telefonu a pokud jste naivní, uvěříte tomu. Ostatní nabídky nebudou tak zajímavé a levné, ale makléř už vás má, umluví vás, abyste se přišli na nějakou podívat a říká to, co potřebujete slyšet.
Jde o běžnou taktiku doporučovanou i začínajícím realitním makléřům, aby jim zajistila přísun zájemců. V některých případech fiktivní inzerát zastupuje reálnou nabídku podobné nemovitosti, kterou majitel nechtěl zveřejnit, ale daleko častěji jde o jednoduchou past pro naivní zájemce.